آموزش اتود یک ویلالوبوس برای گیتار کلاسیک – قسمت اول

قسمت اول آموزش اتود یک ویلالوبوس برای گیتار کلاسیک

در این مطلب به سراغ یکی از کاربردی ترین اتودهای گیتار کلاسیک میروم چرا که تاثیر بسزایی در شکل گیری صحیح تمامی ارکان نوازندگی وی خواهد داشت .

آموزش اتود یک ویلالوبوس

در نگاه اول این اتود تاثیر مستقیم بر روی دست راست دارد شاید هم همینطور باشد اما در ویدیو شخصا تاکید خاصی بر روی دست چپ داشتم چرا که وظیفه دست راست دایره مشخص و محدودی دارد و حتی آرپژ دارای انگشت گذاری یکسان تا انتهای قطعه می باشد که میشود جداگانه تمرین کرد اما دست چپ و استفاده از وزن دست چپ مشکل بسیاری از هنرجویان گیتار نکته کلیدی اجرای این اتود هست پس مهم آرپژ دست راست صرفا نیست بلکه مهمتر از آن دست چپ شما میباشد چرا که هرگونه ضعفی در آن باعث فروریختن دست راست خواهد شد.
اتود استقامتی :
شما میبایست در طی بیش از دو دقیقه با تلسط بر روی سرعت این اتود را به پایان برسانید و در قسمتی از آن با پاساژی غیر منتظره روبرو میشوید .
این اتود بدلیل ساختار یکنواختی که از ابتدا تا به انتها در کل دارد میتواند محک مناسبی باشد بر این موضوع که : دست راست و جپ شما تا چه تحمل این وضعیت را از ابتدا تا انتها دارد.

 

پس این اتود را به دو بخش دست راست و دست چپ تقسیم میکنم در ابتدا سراغ دست راست و یک نکته تمرینی بسیار مناسب برای اجرای این اتود :

حفظ آرپژ و تمرین جداگانه آن بدون استفاده از دست چپ
در مورد شیوه انگشت گذاری دست راست این آرپز نیز موارد مختلفی وجود دارد که شخصا الگوی ترجیح داده شده سگوویا را استفاده میکنم اما استفاده از دیگر الگوها نیز بسیار کاربردی است .
گذاشتن تاکید بر روی یکی از انگشتان ، سایر انگشتان را ضعیف اجرا نمایید

بعنوان مثال با تاکید بر روی انگشت i / دیگر انگشتان را ضعیف اجرا نمایید .
سپس همین تمرین با تمرکز روی انگشت m و سپس a و حتی میتوانید ترکیبات مختلف دیگری را هم امتحان کنید .
سرعت : این تمرین موجب ایجاد تعادل مناسب میان انگشتان دست راست، تفکیک عصبی دست راست ، و داشتن تسلط بر روی انها میباشد پس با سرعت بسیار پایین و با تمرکز بالا بایستی تمرین شود .
توصیه شخصی :
این اتود برای شکل گیری صحیح نیازمند ماه ها و چه بسا سالها وقت و تمرین میباشد پس آنرا به هنرجو بسرعت یاد دهید نه اینکه اجازه دهید قدرت خواندن نت را در پوزیسیون ها پیدا کند حتی استفاده از تبلچر نیز در این موارد جایز است چرا که تکنیک نبایستی فدای قدرت نت خوانی شود .قسمت دوم این آموزش را از اینجا میتوانید مشاهده کنید

دانلود نت اتود یک بهمراه تبلچر

نحوه جداسازی دست راست از چپ / نمایش به صورت نت و تبلچر
نحوه جداسازی دست راست از چپ / نمایش به صورت نت و تبلچر
دو الگوی متفاوت انگشتان دست راست
دو الگوی متفاوت انگشتان دست راست
5/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
ویژه مشترکین اکانت پایه گیتارشکسته

با اشتراک از ویژگی های زیر استفاده کنید:

  • -تغییر گام آکورد
  • -دانلود فایل PDF آکورد
  • -تبدیل دیِز به بمل و برعکس ♯↔♭
  • -مشاهده ویدئو آکورد های دارای اجرا

اکانت دارید؟ وارد شوید