تمرینات گرم کردن برای نوازندگان گیتارکلاسیک

تمرینات کامل روزانه گرم کردن برای نوازندگان گیتارکلاسیک

بهترین کار برای شروع برای گرم کردن استفاده از یک نمونه آرپژ این است که بتوان ترکیبی از تمامی انگشتان دست راست را شامل شود . یک آرپز سکستوله که بعنوان مثال ارایه شده است که میتواند تمرین خوبی در این زمینه باشد که به مرور و آهسته هر چهار انگشت دست راست شما را آماده می سازد . اتود ارایه شده از مایورو جولیانی آکوردهای بسیار ساده ای دارد چرا که عمده تمرکز شما میبایست بر روی انگشتان دست راستتان باشد
پس برای اجرای این تمرین شما میباست تمرکز خود را بر روی ضربات که توسط آرپز دست راست اجرا میشود و با الگوی p-i-m-a-m-i و بصورت سکستوله 1 قرار دهید .
اجرای چهار نت شش نت اجرا میشود .
راهنمایی کلی
در این اتود انگشت a را می بایست بصورت هم ضربه آزاد تمرین کرد هم ضربه آپویاندو
مترونوم در این قطعه باید بر روی ترکیبی از دو نت در یک ضرب – سه نت در یک ضرب و در نهایت شش نت در یک ضرب معین شود .
– بالانس میان انگشتان – توجه به ریتم و حجم صدا از نکات مهم دیگر در این اتود میباشد
**
توضیحات مترجم :
یکی از تکنیکها مرسوم در این زمینه که راهگشای عدم بالانس بودن انگشتان دست راست است اینست که شما بر روی یک یا دو انگشت تاکید نمایید بعنوان مثال دست راست این آرپژ بدین صورت است :
p-i-m-a-m-i
شما میتوانید تاکید را با این الگوها ادامه دهید ( تاکیدات با ضربه داخل پرانتز مشخص شده است) .
p-(i)-m-a-m-i
p-i-(m)-a-m-i
p-i-m-(a)-m-i
p-i-(m)-a-(m)-i

یکی از تمرینات مهم در درک اینکه آیا انگشتان شما از بالانس مناسبی برخوردار است تمرین بر روی سیم هایی است که خفه شده است برای این کار میتوانید با دست چپ مانع ارتعاش سیمها شوید و یا در انتهای خرک دستمالی قراردهید تا صدا مرتعش نشود و سپس آرپز بزنید این کار باعث میشود متوجه بشوید کدام انگشت شما فشار بیشتری برای تولید صدا اعمال میکند بعنوان تجربه سالهاست تدریس متوجه شده ام هنرجویان در ابتدا انگشت a را قویتر از دیگر انگشتان مینوازند و دلیل این کار بنوعی دسترسی آزاد به سیم یک و عدم توجه به رعایت فاصله مناسب با سیم است در صورتیکه انگشتان دیگر محدوده مشخصی برای فاصله و ضربه زدن دارند هرچند در ابتدای آموزش می توان با تکنیک های تمرینی مناسب دست راست بالاخص تکنیک کاشتن مانع این حرکت شد .

دوم :
الزامی نیست برای تاکید حتما قویتر ضربه بزنید ! قویتر زدن خود گاهی باعث تنش های عضلانی بیش از حد بر روی یک انگشت می شود کافیست شما ضربات دیگر را با دینامیک پیانیسمو (pp) و تاکید مورد نظر را صرفا با دینامیک ( f ) اجرا نمایید الیته استفاده از این تکنیک در اجرای گام نیز مرسوم است . برای درک این موارد ویدیوهای تکمیلی از سوی اینجانب در کانال قرار خواهد گرفت .

دومین تکنیک در این زمینه استفاده از تغییرات ریتیمیک در آرپژ مورد نظر است که برای مثال صرفا میزان اول در الگوهای مختلف ریتمیک ارایه میشود .
پی نوشت :

1= گاهی در زمان اجرای چهار نت ، نیز شش نت اجرا میشود که به آن سکستوله (sextolet) گفته میشود.


 

تمرین شماره یک از جولیانی
تمرین شماره یک از جولیانی
تمرین شماره یک از جولیانی
تمرین شماره یک از جولیانی-صفحه دوم

اجرا از گوهر واردانیان بهمراه توضیحات آموزشی



 

قبل از تمرین سازتان سعی کنید تا دستهایتان را گرم کنید. به هیچ عنوان در هنگام شروع تمرین قطعه ای سخت و یا تکنیکال را اجرا ننمایید در بسیاری از موارد عدم توجه به این نکته باعث میشود تا فشار زیادی بر عضلات شما وارد شود و حتی کشیدگی هایی در عضله ایجاد نماید؛ یکی از روش های بسیار خوب اجرای گام و آرپژ با سرعت بسیار پایین میباشد و سپس اجرای قطعه ای ساده برای شروع تمرین.

یک: یکی از اشتباهاتی که برخی از هنرجویان و نوازندگان انجام میدهند این است که به یکباره دست از تمرین میکشند و به سراغ کار دیگری میروند!
بایستی ابتدا و انتهای تمریناتتان را مشخص نمایید و در انتها نیز سعی ننمایید تمرینتان را با اجرای قطعات تکنیکی و سرعتی به پایان برسانید، بگذارید آرامش در دستان شما خود را نشان بدهد، پس با اجرای قطعه ای ملایم (مثلا در حالت آندانته یا آداجیو) تمرینتان را پایان دهید.

دو:در نوشته فوق شیوه شروع و خاتمه تمرینات بررسی شد اما باید توجه نمایید که یک نوازنده حرفه ای به دستان خود اهمیت بسزایی میدهد، پس شما هم حرفه ای فکر کنید و حرفه ای ساز بزنید، مهم نیست که یک هنرجو باشید. قبل از شروع تمرینات با ساز مقداری تمرین کششی انجام دهید و سعی نمایید تا با نرمش و ماساز انگشتان، آنها را برای تمرین آماده سازید.

سه:بعد از هر تمرین سختی و یا در دوره زمانی مشخصی مثلا ۱۵ دقیقه از جای خود بلند بشوید و برای چند دقیقه کوتاه تمرینات کششی را انجام دهید و با تنفس عمیق انرژی تازه ای را به خود منتقل نمایید.

یکی از نکاتی که بسیاری از هنرجویان فراموش میکنند، تنفس در طول قطعه است! سعی نمایید تا با کمک استاد خود یاد بگیرید تا در چه وقت و در چه قسمتهایی باید تنفس نمایید، این نکته در قطعاتی با سرعت بالا و در مدت زمان زیاد، اثرات خود را نشان میدهد و خستگی زیادی برای شما به ارمغان می آورد!

آسیب دیدگی تنها احساس درد در عضلات نمیباشد بلکه خستگی ناشی از عدم تنفس صحیح در هنگام نواختن نیز جزو صدماتی میباشد که در طولانی مدت عوارض بدی را بر بدن شما میگذارد.

چهار:پس از پایان تمرینات نیز با یک سری تمرینات کششی سعی نمایید تا از فشاری که بر روی عضلات آمده بکاهید. استفاده از آب گرم و ماساژ انگشتان یکی از روشهای بسیار خوب برای این کار میباشد.

پنج:یکی از عادتهای بد در نوازندگی اینست که وقتی معین را برای تمرینات خود اختصاص ندهید و بدتر از آن اینکه هر چند ساعات یکبار تمرین کوتاهی را با شدت زیاد بر روی ساز انجام دهید و دوباره به سراغ کارهای دیگرتان بروید و این کار را در طول زمان چندین بار تکرار نمایید. جدا از نرسیدن به پیشرفتی مناسب در نوازندگی عضلات و بدن شما نیز در برابر این نوع تمرین واکنش نشان میدهند که خود آسیب پذیری شما را بالا میبرد.

همین اتود را میتوانید با تغییر الگوی دست راست انجام دهید
p-a-m-i-m-a

مثلا در این الگو نیازی نیست ضربات a اپویاندو نواخته شود چرا که استفاده دوبل از a بحد کافی چالش جدیدی برای شما ایجاد میکند تمامی نکات دیگر نیز میبایست در این الگو رعایت شود .

توضیحات مترجم :
همین تفکر در زمینه تغییر انگشت گذاری دست راست را میبایست در تمامی قطعات خود نیز تعمیم دهید . یک اتود یا تمرین تکنیکی صرفا برای اینست که ذهن شما بسیار متفکرانه عمل نماید نه تقلیدی کورکورانه . هیچوقت به انگشت گذاری های ارایه شده چه در دست راست و چه در دست چپ اتکا نکنید بلکه سعی نمایید با الگوهای متفاوتی آنرا بنوازید . یک نوازنده حرفه ای میداند چگونه از یک اتود ساده ده ها تمرین تکنیکی خلق نماید اما یک نوازنده مقلد صرفا نت و دستورات جلوی پیش رویش را عمل مینماید .


 

 


 

تمرین آرپز بر روی شش سیم با استفاده از الگوی pami

در ادامه یک آرپز که بصورت کامل بر روی شش سیم گیتار اجرا میشود ارایه میشود . سعی شده است تا از آکوردهای ساده ای استفاده شود شما مینوانید این تمرین را بر روی هر آکورد دلخواه دیگر یا هر اتودی که هر 6 سیم در آن استفاده شده است مثل اتود 1 ویلالوبوس استفاده نمایید .

راهنمای عمومی تمرین :
انگشت a بصورت آپویاندو و هم تیراندو تمرین شود .
آرپژپایین رونده به صورت گروه سه تایی p-i-m
آرپژ بالارونده به صورت گروه سه تایی a-m-i

دومین قدم در گرم کردن دست نواختن گام است . تعداد زیادی گام برای نواختن موجود است اما در راستای هدف این کتاب بهتر است گامی انتخاب شود که در یک پوزیسیون باشد1.بعنوان مثال گام سل ماژور دو اکتاوی که در برگشت به صورت کروماتیک به گام رماژور منتقل میشود و این کار را تا زمانی که انگشت چهارم دست چپ به موقعیت فرت دوازده برسد ادامه میدهیم 2. بهتر است در اجرای گام از زدن نت ها به صورت سیم آزاد جلوگیری شود و تمامی نت ها توسط انگشتان دست چپ اجرا شود تا بتوان با آزادی بیشتری تمرینات گام را با تغییرات ریتمیک3 در نواختن ادامه دهید .
در نواختن گام هم میتوانید بصورت ضربه آپویاندو تمرین نمایید هم تیراندو و این بیشتر به نیازهای شخصی شما در دوره و زمان های مختلف بستگی دارد .

راهنمای کلی :
تمامی گام های ارایه شده میبایست همانطور که با انگشت i و m و همچنین m و i تمرین شود با انگشتان دیگر چون m و m / a و a / نیز تمرین شود نکته مهم اینست که شروع با انگشت m باعث چالش بیشتری در عبور شما از سیمها خواهيد داشت و این حالت هم زمانی که با انگشت a مینوازید صادق است 4

– مترونوم را باید در سرعت مناسبی قرار دهید که بتوانید در هر ضرب دو نت – سه نت – چهار نت – شش نت در یک را بتوانید بنوازید .

– تمامی شیفت های کروماتیک صعودی (رفتن از یک گام به گام دیگر) تنها با دو نمونه برگشت ارایه شده است شما این تمرین را میبایست بدون توقف تا رسیدن به گام سل ماژور یا فادیز ماژور ادامه دهید .

– گام میبایست به صورت متوالی و بدون توقف تمرین شود تا باعث استقامت شما در امر نوازندگی شود 5
4
– هیچ شیفتی برای تعویض دو گام وجود ندارد تنها حرکت از یک گام به گام دیگر است
– برای سختر تر شدن و به چالش کشیدن نواختن گام میتوانید انگشت یک را باره نمایید و با باره گام ها را تمرین نمایید .
پایان قسمت چهارم

توضیحات تکمیلی مترجم :
1=برخی از گام ها در هنگام اجرا به تعویض پوزیسیون نیازمندند که این تعویض نیازمند شیفت یعنی پرش از یک پوزیسیون به پوزیسیون دیگر ( بصورت ساده تر جهش از یک فرت به فرتی دورتر از مبدا ) و حرکت سریع دست است و چون این کتاب صرفا در جهت گرم کردن انگشت است بنظر میرسد حرکت شیفت در ابتدا مناسب نباشد .

2= گامی که در این تمرین انگشت چهارم به موقعیت فرت دوازده میرسد ر ماژور میباشد مهم نیست که شما فرت دوازده را با انگشت چهارم نمینوازید اصل بر این است که این انگشت در پوزیسیون مورد نظر که در رماژور پوزیسیون نه میباشد و انگشت 4موقعیت فرت 12 را از آن خود مینماید حال نتی وجود داشته باشد یا خیر .
در شناخت پوزیسیون انگشت یک به ما پوزیسیون را نشان میدهد در گام سل ماژور آغازین , شما در پوزیسیون دوم هستید نه سوم درست است این گام شروع کننده اش صرفا انگشت 2 فرت 3 میباشد اما موقعیت انگشت یک ملاک شناخت و تعیین پوزیسیون است .
3= در قسمت پنجم این مورد بصورت مبسوط آموزش داده خوهد شد .
4= در این تمرین انگشت i و a و همچنین aوi نیز میبایست تمرین شود حتی توصیه میکنم که از انگشت کوچک خود که در گیتار کلاسیک نفشی ندارد استفاده نمایید بسیاری از مشکلات تکنیکی دست راست ماحصل عدم تفکیک بین انگشت a و انگشت کوچک که با c و گاهی با x مشخص میشود رخ میدهد .
5=در مقابل تمرین استقامتی تمرین سرعتی نیز ممکن است قرار گیرد که بدلیل تمرکز بر روی گرم کردن انگشت در این مبحث نمیگنجد . یکی از اتودهای بسیار موثر برای بالا بردن استقامت دست راست اتود شماره یک از ویلالوبوس میباشد که بعدا به صورت مفصل آنالیز خواهد شد.

نکته بسیار مهم دیگر که شاید در کتاب نویسنده اشاره ای به آن نداشته است و فرض بر این گرفته شده است که نوازنده تکنیک های گیتار را به صورت اصولی فراگرفته است این است که شما میبایست با بالانس خوبی بین دست چپ و راست گام بنوازید و حتی موقعیت دست چپ و راست و نحوه ضربه زدن با ناخن و گوشت نیز بسیار اهمیت دارد . بعنوان مثال موقعیت انگشت شست دست راست در هنگام پایین رفتن انگشتان از سیم شش به سمت سیم یک بسیار حایز اهمیت است :
در گام نوازی دست راست هنگام نواختن از سیم شش به سمت سیم یک و برگشت میتواند سه حالت داشته باشد :
1=حرکت از ساعد
2=حرکت از آرنج
3=حرکت از مچ
در حالت های فوق انگشت شست دست راست نیز میتواند جایگاه مختلفی داشته باشد .
بعنوان مثال حرکت از مچ که بسیار شایع است آسیب جدی در آینده به نوازنده وارد می سازد .
همچنین حرکت دست چپ از سیم شش به یک یا بلعکس در هنگام نواختن گام به چه صورت است از مچ؟ از حرکت بازو ؟ ترکیبی از آن دو ؟

تمرین گام نواختن
تمرین گام نواختن

بسیار مهم است که گام را با الگوهای ریتمیک متفاوتی بنوازید این کار هم باعث بالا رفتن سرعت و دقت شما در نوازندگی خواهد شد . نیاز به تمرین جدید نیست همان تمرین که در زمینه گام نوازی ارایه شد را برای اجرای این تمرین انتخاب میکنید و تمامی نکاتی که بعنوان راهنمای اجرای گام در درس قبلی ارایه شد می بایست در این تمرین رعایت شود .
تمرین شماره یک و دو ریتم نقطه دار است .
تمرین شماره سوم و هفتم استفاده از تکنیک اسپید برست با کشش های متفاوت میباشد و با الگوهای دو نت و یا چهار یا پنج نت و شش نتی بصورت انفجاری شروع میشود می باشد .
این کار باعث میشود تا انگشتان با سرعت بالا بتوانند چند نت را بنوازند و سپس فرصت کوتاهی برای استراحت قبل از اجرای ست بعدی داشته باشند . اسپید برست طولانی در حقیقت سخترین آن نیز می باشد و کمتر نوازنده حرفه ای میشود دید که از اسپید برست های طولانی استفاده نکند . تمامی اسپید برست ها در سرضرب شروع میشوند نکته مهم این است که بدلیل رعایت قواعد نت نویسی در کسر میزان 4/4 نوشته شده است اما شما میبایست آنرا در سریعترین حالت ممکن اجرا نمایید و در عین حال شفافیت و کیفیت نت ها نیز رعایت شود .

توضیحات مترجم :
نیازی به اجرای تمامی گام ها در این تکنیک نیست چون تمرین سرعتی است نه استقامتی میتوانید صرفا گام ابتدایی سل ماژور یا هر الگوی مازور دیگری را بعنوان نمونه انتخاب نمایید .
نکته دیگر اینکه در کتاب اشاره کوتاهی به آن شد در زمینه میزان کشش نت ها بود که شخصا با توجه به هدف از اسپید برست این نکات را بیان میکنم . در اسپید برست هدف این است که اعصاب دست شما یک حرکت انفجاری داشته باشد و سریعا به یک نقطه آسایش برسد بعنوان مثال وقتی شما یک گام را بصورت متریک مینوازید حتی اگر با سرعت بالا هم بنوازید نقطه آسایش در هنگام نواختن از ابتدا و انتها دارید چرا که روند یک نواخت حرکت دست و متریک نواختن است که این آسایش ذهنی را به شما میدهد ! همچنین اجرای انفجاری گروه های دو – سه و چهارنتی و غیره که از آن بعنوان اسپید برست نام میبریم شما به سمت نتی میروید به آن نقطه آسایش گفته میشود و درحقیت از یک گروه سرعتی به نتی میروید که کمی در اجرا با تاخیر اجرا میشود .
نکته دیگر اینکه از کدام انگشت دست راست استفاده نمایید ؟
طبق نظر کتاب تمامی دستور العمل هایی که برای اجرای گام در قسمت پیشین بیان شد را می بایست در اسپید برست نیز رعایت نمایید .
اما نکته مهم چه میزان تمرین نیاز است ؟
با توجه به اینکه هدف این تمرین حرکت های انفجاری و سرعتی است نبایست در باره زمانی طولانی انجام شود چون فشار زیادی بر روی اعصاب دست و انگشتان وارد می نماید تفکیک میان تمرینات سرعتی و استقامتی در این قسمت شکل میگیرد که تمرین گام نوازی در قسمت قبلی بنوعی استقامتی است و این تمرین سرعتی و کیفیت اجرایی تمرینات سرعتی و استفامتی در نوازندگی متفاوت است .
هر چند بدیهی است در اجرای تمامی این تمرینات نوازنده میبایست به سطح بسیار قابل قبولی از تفکیک کامل دست چپ و راست رسیده باشد و این تمرین بنوعی دامنه حرکت انگشتان دست راست را نسبت به سیم و دست چپ را نسبت به فینگر برد به حداقل میرساند پس داشتن استیل صحیح و حتی میزان فشار دست چپ و نحوه پرداخت صدا و صد ها نکته دیگر در این زمینه که در ابتدای اموزش به هنرجو یاد داشته میشود شرط اولیه اجرای این تمرین است .
و هشدار :
این تمرین اگر بدون دقت و تفکر و تمرکز عصبی بر روی انگشتان انجام شود در آینده میتواند بیماری های مهلکی در دست برای نوازنده پدید آورد پس اگر هنرجوی تازه کار هستید حتما این تمرین را زیر نظر مدرس باتجربه خود پیش ببرید .

تمرین گام با استفاده از الگوهای ریتمیک

نحوه تمرین اسپید برست

الگوی کروماتیک
تمامی تمرینات ارایه شده را همانظور که با انگشت i و m تمرین میکنید با این الگوی انگشتان نیز تمرین نمایید :
m-i
a-m
m-a
نت های چند باید به صورت استکاتو اجرا شوند تا اجازه داده شود انگشت بعدی در جای خودقرار گرفته 1 و برای اجرای نت بعدی آماده باشد .
و نت های دولاچنگ را بصورت پیوسته اجرا نمایید .
نمونه ارایه شده در پوزیسیون اول میباشد شما میتوانید این تمرین را با شیفت به یک فرت جلوتر تا انتهای گیتار ادامه دهید تا زمانیکه انگشت چهارم فرت دوازده را بنوازد .

توضیحات مترجم :
این مثال بنوعی تمرین “کاشتن” دست چپ می باشد که همانطور که ذکر شد در این کتاب فرض بر این است نوازنده تکنیک های گیتار را به خوبی فراگرفته است تکنیک کاشتن یکی از مهمترین تکنیک های گیتار می باشد که صرفا مختص دست راست نیست و دست چپ نیز تمریناتی دارد در انتهای این کتاب بعنوان ضمیمه این تمرینات به سراغ مباحثی از این قبیل خواهم رفت و شما را با شیوه های مختلف کاشتن دست چپ و راست آشنا خواهم کرد.

الگوی کروماتیک

این تمرین بدین صورت است که دو نت به جلو می روید سپس یک نت به عقب و دوباره دو نت به جلو .
همانند گام نواختن دیاتونیک این تمرین را می توانید با استفاده از تکنیک اسپید برست اجرا نمایید . همچنین این تمرین را به صورت سه نت رو به جلو و دو نت به عقب نیز اجرا کنید و به همین صورت تمرین را پیش ببرید اما نمیتوان در این تمرین از شیفت استفاده نمود چرا که سیم آزاد اجازه این کار را نمیدهد .
در اجرای نت سی میتوانید آنرا بصورت آزاد سیم دوم اجرا نمایید یا آنرا روی فرت چهارم سیم سوم به صدا در آورید .

 

تمریناتی جامع برای گرم کردن انگشتان از گوهر واردانیان که قسمت هایی از این کتاب توسط گیتار شکسته در همین پست ترجمه شده است را به صورت فایل اصلی و اورجینال در اختیار علاقمندان گیتار کلاسیک قرار میدهیم

5/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
ویژه مشترکین اکانت پایه گیتارشکسته

با اشتراک از ویژگی های زیر استفاده کنید:

  • -تغییر گام آکورد
  • -دانلود فایل PDF آکورد
  • -تبدیل دیِز به بمل و برعکس ♯↔♭
  • -مشاهده ویدئو آکورد های دارای اجرا

اکانت دارید؟ وارد شوید