آینده شغلی یک نوازنده گیتار کلاسیک چیست ؟

مطلب زیر ماحصل سخنان ویلیام کانن گایزر نوازنده و مدرس مطرح گیتار کلاسیک جهان و نیم نگاهی به گیتار کلاسیک در ایران می باشد که ویدیو تصویری کانن گایزر در زیر مطلب برای مشاهده ارایه شده است
اگر صادقانه با شما سخن گفته شود شاید بغیر از تدریس در آموزشگاه های مختلف موسیقی هیچ آینده شغلی دیگری در انتظار گیتاریست کلاسیک نیست هر چند همان موقعیت هم متزلزل است ! چرا که تفکر یک نوازنده گیتار کلاسیک همواره مدعی ارایه موسیقی متفکرانه و جدی خودش است و موسیقی در آموزشگاه اکثرا نگاه تفریحی و غیر جدی را بهمراه دارد چرا که با مخاطب عام روبروست ( که آیا جای نقد دارد یا خیر این بحث ما نیست ) اما نگاه حاکم این را میگوید و مسلما مدیر یک آموزشگاه به نوازنده قابل در این امر نیاز دارد نه متفکر ! هرچند تدریس هیچوقت نمیتواند بعنوان یک فعالیت برای نوازنده به حساب آورده شود چرا که تدریس یک فعالیت کاملا مجزا از امر نوازندگی میباشد نوازنده حرفه ای یعنی فردی که از راه نواختن ساز و قابلیتهای نوازندگی اش در تولید موسیقی نقش داشته باشد و درآمد نیز کسب کند هرچند تفکر بامزه در ایران درآمد زایی را اصولا منتفی میداند و بیشتر به حساب بانکی خانواده و یا پول بادآورده حساب باز میکند !

آینده شغلی یک نوازنده گیتار کلاسیک چیست ؟
نوازنده گیتار کلاسیک مانند نوازندگان پاپ و پیک استایل نه قابلیت شرکت در یک پروداکشن موسیقی را داراست و نه توانایی ضبط در استودیو چرا که موسیقی پاپ ضبط و اجرای قطعات پاپ در استودیو خود توانایی و حتی روحیه خاصی را میطلبد .

حتی بعنوان یک نوازنده کلاسیک جای در فعالیتهای مختلف در عرصه موسیقی کلاسیک را ندارد در ارکستر ها هیچ جایگاهی ندارد و متاسفانه حتی بدلیل رپرتوار خاص گیتار کلاسیک که مملو از قطعات تنظیم شده و یا قطعاتی با آهنگسازان نا آشنا از سوی دیگر همصنفان در سبک کلاسیک اکثرا جدی گرفته نمیشود کافیست نگاهی به کتابهای تاریخ موسیقی بیندازید آیا میتوانید نام تارگا یا باریوس را پیدا کنید ؟ !

درآمدی از طریق کنسرت ندارند شاید بجرات بشود گفت در تمامی کنسرت های اخیر صندلی های خالی حاکی و تصدیق کننده همین امر میباشد که نیمی دیگر از صندلی ها را میبایست با بلیت مهمان با دوستان و آشنایان پر کرد و اگر ضرر نکرده باشد سود کرده است .

حتی اکراه از اجرا در محیط های عمومی را دارند و این عرصه را به نوازندگان سایر سبکها وا داده اند

نیمچه نگاهی به صفخات گیتار در اینستاگرام بیندازید متوجه میشوید مخاطب گیتارکلاسیک بسیار پایین میباشد هرچند موسیقی جدی نیازمند مخاطب جدی و متفکر میباشد اما شما در هر حال با عدم مخاطب روبرو هستید و گاهی عدم حمایت حتی همصنفان خود که خود داستان مفصلی دارد .

شاید دیدگاهی معتقد باشد نوازنده گیتار کلاسیک برای دل خود مینوازد و بس و نه برایش مخاطب مهم است نه درآمد نه اجرا و نه غیره ! این هم میتوان دیدگاهی باشد که مسلما این تفکر جایی در نقد و بررسی ما نخواهد داشت و در همان چهار گوشه اتاق تنهایش می گذاریم اما :

ویلیام کانن گایزز یکی از مطرحترین و فعال ترین نوازندگان حال حاضر گیتار کلاسیک دنیا در طی ویدیو هایی که اخیرا منتشر کرده است آینده و دورنمای گیتار کلاسیک را ترسیم کرده است
دقت کنید این سخنان ناامید کننده نیست بلکه واقعیت ها و مشکلات پیش روی نوازندگان گیتار کلاسیک را آشکار میکند
اینکه چگونه یک نوازنده گیتار کلاسیک با قابلیت های فراوان باشید نه تک بعدی و اینکه الزاما احتیاجی نیست پاپ بزنید بلکه کافیست کمی خلاقیت را چاشنی کار خود کنید رپرتوارتان را متفاوت کنید برای مخاطبان مختلف بنوازید از قابلیت فوق العاده ساز گیتار برای جذب مخاطب استفاده کنید , در جایی هم میگوید میتوانید از قابلیتهای دیگر سبکها چون جز نیز استفاده بهینه و هوشمندانه ای داشته باشید

هرچند در ایران بطور کل در موسیقی نوازندگان تمامی سبک ها با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکنند اما واقعا چرا گیتار کلاسیک در طی این سالها با وجود تعداد بالای پذیرش در دانشگاه و مراکز مختلف هنری فعالیت محدودی در همین فضای کم تحرک موسیقی دارد ؟

دانلود نت و تبلچر گیتار

4.6/5 - (18 امتیاز)
دکمه بازگشت به بالا
ویژه مشترکین اکانت پایه گیتارشکسته

با اشتراک از ویژگی های زیر استفاده کنید:

  • -تغییر گام آکورد
  • -دانلود فایل PDF آکورد
  • -تبدیل دیِز به بمل و برعکس ♯↔♭
  • -مشاهده ویدئو آکورد های دارای اجرا

اکانت دارید؟ وارد شوید